Samodzielna autokalibracja instalacji LPG
Nie pozostają one również obojętne na sposób działania silnika. Szukając oszczędności – a przecież ku temu zostały wynalezione instalacje LPG, można samodzielnie przeprowadzać auto kalibracje instalacji LPG. Dlaczego warto?
Co to jest autokalibracja LPG?
Autokalibracją nazywa się wstępne ustawienie sterownika instalacji LPG. Odpowiada on za wiele parametrów pracy całego systemu, w tym m.in. za temperaturę, przy której komputer przełącza zasilanie z benzyny na LPG, a także ilość paliwa podawanego przez wtryskiwacze do cylindrów, zależnie od prędkości obrotowej silnika. Chodzi o to, aby podczas jazdy na wysokich obrotach, silnik otrzymywał wystarczającą ilość paliwa. Zapewnia to dynamiczną jazdę, a także korzystnie wpływa na trwałość jednostki napędowej.
Korzyści z samodzielnej autokalibracji LPG?
Kiedy już wiesz na czym polega autokalibracja instalacji LPG, powinieneś poznać wszystkie powody, dla których warto ją wykonywać.
Kompensacja wtryskiwaczy – wtryskiwacze są jednym z ważniejszych elementów instalacji LPG. Odpowiadają one za równomierne dostarczanie paliwa do cylindrów, które następnie jest w nich spalane. Dzięki regularnej autokalibracji, wtryskiwacze pracują i zużywają się równomiernie, co pozwala uzyskać najwyższą kulturę pracy silnika. Dzięki kompensacji wtryskiwaczy, wyrównywana jest dawka gazu trafiająca do wtrysków, dzięki czemu ich żywotność jest znacznie większa niż wtedy, gdyby ciśnienia w nich było powyżej zalecanych wartości. Tak niestety może się stać jeśli kalibracja jest wykonywana rzadko i w sposób bardzo powierzchowny – np. bez testu drogowego.
Kompensacja reduktora – kolejnym niezwykle istotnym elementem instalacji LPG jest reduktor. Za co odpowiada reduktor w samochodzie z instalacji LPG? Zamienia on paliwo ze stanu ciekłego w gaz, który następnie trafia do wtryskiwaczy. Paliwo w postaci gazu spala się o wiele bardziej efektywnie niż paliwo płynne, uzyskując przy tym wyższą temperaturę. Dzięki autokalibracji, reduktor otrzymuje zalecaną ilość gazu w stanie płynnym, uzyskując tym samym najlepszą wydajność pracy. W im lepszej formie pozostaje reduktor, tym lepsza jest jakość pracy silnika – niezależnie od obrotów. Objawem uszkodzonego reduktora jest spadek mocy przy wysokiej prędkości obrotowej i podczas jazdy pod obciążeniem. Autokalibracja pozwala wydłużyć życie reduktora, zmniejszając koszta serwisowania.
Ekonomia zużycia paliwa – niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że autokalibracja LPG pozwala uzyskać najlepsze zużycie paliwa, bez utraty mocy silnika. Ilość gazu jest dostarczana do silnika w takiej ilości, która będzie optymalna do zachowania pełnej jego sprawności. Z czasem, kiedy mapy w sterowniku LPG ulegają zniekształceniom, zużycie paliwa może drastycznie wzrastać. Obserwując taki stan rzeczy, który nie jest powiązany ze zmianą stylu jazdy, pierwszym krokiem powinno być wykonanie autokalibracji.
Niezawodność i kultura pracy silnika – nie można również zapomnieć o tak ważnej zalecie autokalibracji, jaką jest równa praca silnika. Wielokrotnie można spotkać się z zarzutem, że samochody zasilane gazem nie pracują równo, przerywają itp. Powody tego stanu rzeczy to najczęściej zaniedbania ze strony właściciela – nie wymieniane na czas świece zapłonowe i kable wysokiego napięcia, stare filtry, a w końcu brak przeprowadzanej autokalibracji, w wyniku czego samochód otrzymuje zbyt bogatą mieszankę paliwa, której nie może w całości spalić. Efektem tego są zanieczyszczone powyżej normy spaliny, spalanie stukowe i powolne, acz systematyczne niszczenie się silnika.
Tym wszystkim problemom oraz związanym z nim wydatkom może zapobiegać regularna autokalibracja, którą kierowca może wykonać samodzielnie.
Przejdź do strony głównej