wyszukiwanie zaawansowane
Strona główna » Funkcje interfejsów LPG - podstawy
Waluta
Chmura tagów
Systemy płatności
  • PayPal
  • Przelewy24
  • Paynow

Funkcje interfejsów LPG - podstawy


Za pomocą interfejsów diagnostycznych Projekt-TECH można połączyć się z niemal dowolnym sterownikiem LPG. Po połączeniu użytkownik ma dostęp do całego spektrum parametrów pracy systemu LPG w pojeździe. W zależności do rodzaju centrali LPG możemy uzyskać dostęp do wszystkich funkcji ECU, m.in.:

Odczyt informacji o sterowniki LPG
  • wersja firmware
  • czas pracy na gazie
  • czas pracy na benzynie
  • informacje o przeglądach (odczyt, modyfikacja oraz kasowanie inspekcji serwisowej)
Odczyt oraz modyfikacje parametrów sterownika LPG
  • ilość cylindrów
  • rodzaje wtrysku gazu: pośredni lub bezpośredni
  • rodzaje wyposażenia: typ wtryskiwaczy gazowych, czujnik temperatury gazu, czujnik temperatury reduktora, rodzaj sygnału obrotów, sonda Lambda itp.
  • strategia przełączenia benzyna/gaz: obroty, temperatura przełączenia, czas napełniania reduktora LPG, nakładanie paliw, czas stopniowego przełączania kolejnych cylindrów z benzyny na LPG oraz powrót oraz wiele innych
  • nakładanie paliw
  • ciepły start
  • minimalne oraz maksymalne obroty pracy na LPG
  • ciśnienie robocze
  • konfiguracja podłączenia instalacji do sieci OBD o ile centralka LPG jest wyposażona w odpowiednie podzespoły oraz funkcje
  • uruchamianie awaryjne
Odczyty bieżące
  • Ciśnienie na wyjściu reduktora (ciśnienie gazu w układzie listwy wtryskowej) [bar]
  • podciśnienie MAP w kolektorze dolotowym (ssącym) [bar]
  • czasy wtrysków benzynowych [ms]
  • czasy wtrysków gazowych [ms]
  • Temperatura reduktora - odczyt temperatury płynu w obudowie reduktora [oC]
  • Temperatura rozprężonego gazu na wyjściu reduktora lub w listwie o ile posiadamy zamontowany czujnik [oC]
  • niektóre sterowniki umożliwiają odczyt temperatury wewnątrz obudowy ECU [oC]
  • napięcie Sondy Lambda o ile jest podłączona [V] lub prąd Sondy Lambda prądowej [mA]
  • obroty silnika [RPM]
  • szacunkowe obciążenie silnika [%]
  • napięcie zasilania równoważne z napięciem akumulatora
  • zazwyczaj w programie diagnostycznym możemy obserwować stan przełącznika benzyna/gaz
Diagnostyka, błędy i komunikaty sterownika LPG
  • odczyt oraz kasowanie błędów bieżących oraz zapisanych w pamięci sterownika LPG.
  • w przypadku sterowników LPG z funkcją czytnika OBD jest możliwe odczytanie oraz kasowanie błędów silnika oraz definiowanie przez użytkownika które błędy mogą być kasowane automatycznie
  • Niektóre sterowniki udostępniają tzw. funkcje osycyloskopu cyfrowego, która umożliwia użytkownikowi obserwowanie kształtu rzeczywistych sygnałów elektrycznych na ekranie wyświetlacza komputera, m.in. sygnały wtryskiwaczy benzynowych, sonda Lambda, sygnał obrotów silnika temperatury i inne
Autokalibracja

Niemal wszystkie instalacje sekwencyjnego wtrysku gazu posiadają procedurę automatycznej kalibracji. Funkcja ta służy do kalibracji pracy silnika na biegu jałowym. Dobrze skalibrowana instalacja LPG zapewnia właściwe zużycie paliwa oraz wpływa na prawidłowe tempo eksploatacji silnika. Procedurę tę możemy uruchamiać samodzielnie po każdej wymianie komponentów instalacji, po regulacji reduktora, po wymianie filtrów, co kilka tysięcy km lub po prostu regularnie podczas przeglądów serwisowych przed sezonem lato/zima.
Mimo, że proces jest w pełni automatyczny należy przestrzegać podstawowych zasad
  • procedurę autokalibracji uruchamiamy na rozgrzanym silniku
  • aby cały proces przebiegał bez zakłóceń należy wyłączyć światła, klimatyzację, nie dotykać kierownicy aby nie uruchamiać jej wspomagania oraz unikać włączania innych urządzeń obciążających silnik
Mapy
  • odczyt, kasowanie oraz zbieranie mapy benzynowej
  • odczyt, kasowanie oraz zbieranie mapy gazowej
  • odczyt oraz regulacja mapy mnożnika. Mapa mnożnika służy do ustawiania mnożnika dla danego czasu wtrysku benzyny
CZAS WTRYSKU GAZU (w danym punkcie) = CZAS WTRYSKU BENZYNY (w danym punkcie) x MNOŻNIK (w danym punkcie)
  • odczyt oraz edycja/regulacja mapy korekt obrotów - dodatkowa korekta mnożnika w zależności od obrotów
  • odczyt oraz edycja/regulacja mapy korekt temperatury silnika - dodatkowa korekta mnożnika w zależności od temperatury silnika
  • odczyt oraz edycja/regulacja mapy korekt temperatury gazu - dodatkowa korekta mnożnika w zależności od temperatury gazu za reduktorem
  • odczyt oraz edycja/regulacja mapy korekt ciśnienia gazu - dodatkowa korekta mnożnika w zależności od bieżącego ciśnienia gazu rekompensująca nam nieidealność reduktora LPG
  • odczyt, kasowanie oraz zbieranie mapy dotrysków benzyny
Coraz to nowsze sterowniki LPG oferują kolejne mapy korekt więc temat regulacji pozostaje otwarty i u różnych producentów systemów LPG pojawiają się nowe funkcje.

Autoadaptacja

Nowoczesne instalacje gazowe posiadają inteligentne mechanizmy nauki. Na podstawie dostarczanych danych z czujników i coraz częściej również z magistrali OBDII/EOBD pojazdu, sterownik LPG na bieżąco dostosowuje skład mieszanki oraz sposób regulacji pracą silnika do aktualnych warunków obciążenia oraz charakteru jazdy kierowcy. Przykładowo firma AC S.A. w swoich sterownikach STAG implementuje m.in. tryb ISA3 (inteligentny system adaptacji) oraz OBD wykorzystujący dane z magistrali komunikacyjnej pojazdu.

Aktualizacja sterownika

Aktualizacje firmware sterownika polega na przesłaniu nowego oprogramowania do ECU. W zdecydowanej większości instalacji LPG jest to proces w pełni bezpieczny (program diagnostyczny czuwa nad właściwą wersją firmware dla danego ECU, w przypadku niepowodzenia można ponowić proces) oraz automatyczny.  Kolejne aktualizacje dostarczane przez producentów systemów autogazu najczęściej rozwiązują kolejne wynikłe w trakcie eksploatacji problemy oraz umożliwiają korzystanie z coraz nowszych podzespołów (np. aktualizacje dla sterownika LPG po wejściu na rynek nowych wtryskiwaczy gazowych).
Podstawowe zasady podczas przeprowadzania aktualizacji sterownika LPG:
  • silnik powinien być wyłączony
  • proces aktualizacji trwa od kilku do kilkunastu minut i należy skontrolować stan akumulatora przed rozpoczęciem aby uniknąć przerwania procesu z powodu niskiego zasilania
  • przed aktualizacją należy zapisać bieżącą konfigurację na dysku PC (niektóre sterowniki nie mają takiej opcji ale oferują wykonanie kopii w trakcie aktualizacji). W przypadku braku możliwości wykonania kopii elektronicznej warto sporządzić notatki ze stanu ustawień oraz konfiguracji systemu


oraz wiele innych i wcale nie trzeba być wyspecjalizowanym fachowcem ;)




PONIŻEJ PREZENTUJEMY PRZYKŁADY JAK UŻYTKOWNICY NASZYCH INTERFEJSÓW RADZĄ SOBIE Z PODSTAWOWYMI FUNKCJAMI

Jak podłączyć interfejs lpg do komputera STAG
 


użyty interfejs PTftdiZ2 te same funkcje oferują również modele z jednym złączem


Regulacja poziomu wskazań czujnika gazu w AGC Zenit Pro
 


użyty interfejs PTopto6 te same funkcje oferują również modele odpowiednio mniejszą ilością zabezpieczeń:

Regulacja instalacji Stag 4 Q-box


użyty interfejs PTopto17z
Przejdź do strony głównej

Aktualności

Samodzielna autokalibracja instalacji LPG

Użytkownicy samochodów z instalacjami LPG doskonale wiedzą, jak ważne dla właściwego ich działania są okresowe przeglądy. To one pozwalają na czas wychwycić ewentualne problemy, które z czasem mogłyby się przerodzić w poważniejsze awarie.
Przeczytaj całość

Sytuacja branży LPG na świecie i w Polsce

O branży LPG nie mówi się wiele poza prasą i serwisami branżowymi. Wiedza większości osób ogranicza się do tego, że LPG to paliwo wykorzystywane do zasilania samochodów z instalacją gazową. Jak to jednak wygląda na tle całego świata, a także jaki udział w rynku paliw ma LPG? Postanowiliśmy się przyjrzeć temu nieco bliżej.
Przeczytaj całość
Oprogramowanie sklepu shopGold.pl
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu