wyszukiwanie zaawansowane
Strona główna » LPG – opłacalność montażu i eksploatacji instalacji

LPG – opłacalność montażu i eksploatacji instalacji

Rosnące od wielu lat ceny paliw są głównym powodem podejmowania decyzji o montażu instalacji LPG w samochodach. Chęć tańszej jazdy jest wystarczającym argumentem, aby zdecydować się na jednorazowy wydatek związany z zakupem i montażem instalacji w aucie.

Czy to jednak jest jedyny wydatek, który użytkownicy ponoszą w związku z eksploatacją samochodu na LPG? A może są inne ukryte koszta, które sprawiają że jazda na gazie nie jest w rzeczywistości tak opłacalna, jak może się wydawać? Postanowiliśmy to sprawdzić.
 

Wydatek na wejściu – zakup i montaż LPG




Tankowanie samochodu LPG Pierwszym, a zarazem największym wydatkiem związanym z użytkowaniem gazu, jest zakup i montaż instalacji LPG. Obecnie produkowane instalacje LPG do współczesnych samochodów, są instalacjami sekwencyjnymi. Co to oznacza? Że ich pracą steruje komputer. Nie ma potrzeby pamiętania o tym, aby przełączać się na gaz dopiero po rozgrzaniu silnika, jak to ma miejsce w instalacjach starszego typu, I i II generacji.

Komputer instalacji LPG nie tylko automatycznie przełącza zasilanie z benzyny na gaz, ale również monitoruje pracę całej instalacji, dostosowując tzw. mapę do bieżących warunków oraz stylu jazdy. Dlaczego to ważne? Ponieważ dzięki temu jazda na gazie niczym się nie różni od jazdy na benzynie. Spadek mocy jest prawie niezauważalny, podobnie jak dynamika jazdy. To, po czym można odróżnić czy samochód jedzie na LPG lub na benzynie, to praca wtryskiwaczy paliwa. Wtryskiwacze gazu mają nieco inny dźwięk niż wtryskiwacze benzyny.

Z jakim zatem wydatkiem wiąże się inwestycja LPG? Zależenie od modelu samochodu i jego silnika, a także producenta instalacji LPG, należy być przygotowanym na wydatek rzędu od 3000 do 5000 złotych wraz z montażem. Na ostateczną cenę mają również wpływ takie czynniki jak lokalizacja warsztatu – w dużych miastach jest zwykle nieco drożej niż w mniejszych miejscowościach.

 

 

Serwisowanie instalacji LPG



Przejdźmy teraz do tego co najważniejsze. Jaki jest koszt bieżącego serwisu instalacji gazowej? Jak wiadomo, sekretem długiej i niezawodnej pracy instalacji LPG jest jej właściwe serwisowanie. Regularne przeglądy, wymiany filtrów, kalibracja instalacji, a także tankowanie dobrej jakości paliwa sprawia, że samochód z LPG odwdzięczy się nam bezawaryjną pracą i niskimi kosztami jazdy.

 

Wymiana filtrów LPG



Instalacja gazowa w samochodach wyposażona jest w 2 filtry. Pierwszy z nich to filtr fazy ciekłej, a drugi to filtr fazy lotnej. Standardowa częstotliwość wymiany to 1 do 2, co oznacza że filtr fazy ciekłej wymienia się co jeden przegląd, natomiast filtr fazy lotnej co dwa. Rzecz jasna nic nie stoi na przeszkodzie, aby oba filtry wymieniać za każdym razem, szczególnie jeśli istnieje ryzyko że tankowane paliwo LPG było gorszej jakości. Cena samych filtrów to kilkanaście złotych, a za ich wymianę zapłacimy drugie tyle w serwisie. Samodzielna wymiana jest równie prosta co szybka. Należy przy tym zachować kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa, takich jak wymiana na wyłączonej instalacji LPG oraz wcześniejsze spuszczenie gazu z instalacji, poprzez rozłączenie przewodów.

alt filtr LPG


 

Kalibracja instalacji LPG



Kolejny ważny element regularnego serwisowania instalacji LPG, to jej kalibrowanie. Z czasem wgrana mapa LPG może się „rozjeżdżać” w stosunku do oryginalnej mapy benzynowej. Skutkuje to zmianą mieszanki paliwowej, co może wpływać na pogorszenie osiągów jazdy. Aby do  tego nie dochodziło, należy regularnie kalibrować mapę. Różnice pomiędzy nimi są czymś naturalnym, wynikającym m.in. z zanieczyszczonych filtrów, zużywających się świec i przewodów zapłonowych itp. Standardowo, kalibracja mapy LPG wykonywana jest przez pracownika serwisu, podczas trwającej kilkadziesiąt minut jazdy testowej lub kiedy samochód pracuje na biegu jałowym. Koszt takiej usługi to około 150 do 250 złotych.


interfejs LPGCzy można to zrobić taniej, a przede wszystkim samodzielnie? Oczywiście że tak! Z pomocą przychodzą gotowe interfejsy diagnostyczne LPG, których możliwości są naprawdę duże. Służą one m.in. do diagnostyki instalacji LPG, a więc monitorowania parametrów pracy, odczytywania i kasowania błędów, a także do wprowadzania zmian. Te same interfejsy pozwalają na własną rękę kalibrować mapy i wgrywać nowe, które są zapisane w bibliotece urządzenia. Prosta i intuicyjna obsługa, a przede wszystkim brak jakiegokolwiek ryzyka związanego z „przeprogramowaniem” instalacji.
 


Ile kosztują interfejsy LPG?



Zależnie od wybranego modelu interfejsu, zapłacimy za niego od ok. 50 złotych za interfejs do regulacji LPG/CNG z ochroną i elektroniką FTDI, do ok. 200 złotych za profesjonalne interfejsy LPG z wieloma adapterami do pracy warsztatowej. Jak widać koszt zakupu nie jest wysoki i zwraca się już po jednym użyciu, co odpowiada jednej wizycie. Każdy kolejny serwis może być przeprowadzony własnym nakładem pracy i czasu, co przynosi średnią oszczędność od 200 do 250 złotych. Dodajmy że zalecana częstotliwość przeglądów to ok. 10 000 km lub co rok. Mając samochód na LPG, czyli tania jazda i tanie tankowanie, dystans ten pokonuje się zwykle w pół roku lub mniej. Suma sumarum, w ciągu roku należy wykonać od 2 do 3 przeglądów instalacji LPG, co daje jeszcze większe oszczędności, od 500 do 750 złotych.
Komentarze (0)

Przejdź do strony głównej
© 2010-2020 Projekt-TECH.pl | Timezone GMT+1